VAT:

Weryfikacja jakości danych i jej znaczenie w marketingu zdalnym

Wysokiej jakości dane to skarb każdej firmy. Dzięki aktualnym i prawdziwym informacjom o klientach, innych podmiotach czy dostawcach możliwe jest skuteczne prowadzenie działań marketingowych. Zła jakość danych może natomiast prowadzić do strat, przestojów i dokonywania nieprawidłowych analiz, co będzie miało negatywny wpływ na przyszłe działania firmy. Dlatego tak istotne dla każdego przedsiębiorstwa powinno być zarządzanie jakością danych.

Sprawdźmy, jak to robić i skąd pozyskiwać wiarygodne bazy danych.

Dobrej jakości baza danych, czyli jaka?

Każda firma gromadzi, przetwarza i wykorzystuje ogromne ilości danych. Są to wszelkiego rodzaju informacje dotyczące klientów, przedsiębiorstw, instytucji oraz miejsc, które mogą być przydatne dla prowadzonego biznesu.

Dzięki odpowiedniej bazie danych możesz skutecznie opracowywać strategie marketingowe i pozyskiwać nowych klientów, prowadzić efektywne działania sprzedażowe, generować wartościowe dla przyszłości firmy raporty oraz analizy. Niestety okazuje się, że wykorzystywane w firmach bazy danych mogą zawierać nawet 20% błędnych informacji.

Co oznacza „dobra jakość danych”?

Dane dobrej jakości można zdefiniować jako takie informacje, które pozwalają pracownikom firmy podejmować właściwe decyzje w zakresie marketingu i sprzedaży oraz są przydatne w prowadzonym biznesie.

Muszą być również wolne od jakichkolwiek błędów, ponieważ każda nieprawdziwa informacja może skutecznie zahamować rozwój przedsiębiorstwa. Dlatego też tak istotna jest wśród przedsiębiorców świadomość tego, jak ważne jest zarządzanie jakością danych oraz ich kontrola.

Do najważniejszych cech dobrej jakości danych zaliczamy:

  • użyteczność – wszelkie gromadzone przez firmę dane powinny być adekwatne do jej potrzeb i prowadzonych przez nią działań; innymi słowy, dane muszą być przydatne do wykorzystania w prowadzonych na co dzień działaniach;
  • kompletność – oznacza to, że każdy rekord w bazie danych zawiera konkretne, wybrane przez Ciebie wartości, np. telefon i adres potencjalnego klienta – każde odstępstwo od tej reguły powoduje brak kompletności takiej bazy danych;
  • dokładność i brak błędów – baza danych powinna zawierać wyłącznie prawdziwe, dokładne informacje, które nie spowodują przestojów i nie wpłyną na jakość działań prowadzonych przez pracowników, a do tego musi być wolna od błędów – literówek, błędów pisowni czy tzw. czeskich błędów;
  • spójność i czytelność – informacje zgromadzone w bazie danych powinny współgrać ze sobą i być dostępne w podobnej formie, dzięki czemu ich wykorzystanie w praktyce nie będzie stanowiło problemu;
  • aktualność – różnego rodzaju dane, np. teleadresowe, mogą zmieniać się na przestrzeni miesięcy czy lat, dlatego też zawarte w bazie informacje muszą być aktualne, bo tylko wtedy będą przydatne dla firmy.

Prawidłowe zarządzanie jakością danych sprawi, że będą one posiadały wszystkie te cechy, a co za tym idzie – pozwolą Ci na realizowanie celów biznesowych.

Zła jakość danych i jej konsekwencje

Złej jakości dane to takie, które są nieprzydatne dla firmy albo których błędy uniemożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów. Są zatem przykładowo:

  • niedostosowane do potrzeb i celów przedsiębiorstwa;
  • niekompletne;
  • niedokładne;
  • nieczytelne;
  • nieaktualne;
  • niepozbawione błędów.

Konsekwencje stosowania złej jakości danych mogą być bardzo różnorodne i wpływać negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Dane złej jakości mogą generować dodatkowe koszty, skutkować tym, że pracownicy będą musieli poświęcić dodatkowy czas na research i powodować opóźnienia, np. w produkcji. Co więcej, mogą zmniejszyć skuteczność kampanii marketingowych (gdy np. dane klienta okazują się nieprawidłowe i w związku z tym nie trafia do niego spersonalizowana oferta), co w konsekwencji może zmniejszyć przychody ze sprzedaży czy też wpłynąć na jakość raportów i analiz, a co za tym idzie – hamować rozwój firmy.

Nieprawidłowa kontrola jakości danych i korzystanie z nieodpowiednich informacji może również narazić przedsiębiorstwo na grzywny i w dłuższej perspektywie mieć negatywny wpływ na reputację firmy.

Z czego wynikają błędy w zestawach danych?

Najczęściej błędy wynikają z niedostatecznej kontroli jakości danych. Przedsiębiorcy, często niewielkim kosztem i w możliwie jak najkrótszym czasie, chcą zgromadzić duże ilości informacji, co ma znaczący wpływ na ich jakość. Proces pozyskiwania danych powinien być odpowiednio przemyślany, aby zminimalizować ryzyko błędów.

Wpływ na jakość danych mogą mieć także błędy techniczne i ludzkie – wspomniane już literówki i „czeskie błędy”, wynikające np. z pośpiechu, braki w danych teleadresowych lub niejednolity zapis np. kodów kreskowych czy nazw ulic może znacząco obniżyć jakość gromadzonych informacji. Problemem może być także zaopatrywanie się w bazy u niesprawdzonych źródeł.

Jak zweryfikować jakość danych?

Kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa powinno być prawidłowe weryfikowanie i zarządzanie jakością danych. Nie jest to łatwe, ale jak najbardziej możliwe. Kluczowe jest, aby na samym początku przeanalizować dostępne zasoby i poczynić wszelkie kroki, które pozwolą wyeliminować wszelkie błędy i przywrócić jakość wykorzystywanych danych.

Aby proces ten przebiegał w sposób prawidłowy, warto skorzystać z kilku sposobów weryfikacji danych. Mowa tutaj o:

  • standaryzacji, czyli korekcie danych w taki sposób, aby tworzyły one jednolitą całość;
  • normalizacji – procesie organizowania danych w konkretnej bazie po to, aby były czytelne i dostosowane do wymogów przedsiębiorstwa;
  • walidacji, czyli procesie weryfikacji danych pod kątem ich zgodności z zasadami konkretnego oprogramowania lub systemu;
  • deduplikacji, działaniach mających na celu usunięcie powtarzających się informacji w bazie danych albo zastąpienie ich odnośnikami do oryginalnych pozycji; 
  • wzbogaceniu danych, a więc uzupełnieniu ich o przydatne informacje, których brak uniemożliwia efektywne prowadzenie działań promocyjnych czy sprzedażowych.

Oprócz zarządzania jakością danych niezbędne jest także wdrożenie kontroli jakości danych, które są pozyskiwane. W ten sposób szanse na uniknięcie błędów będą dużo większe, a Ty zyskasz możliwość korzystania z rzetelnych i sprawdzonych informacji.

Najprostszy sposób na dane dobrej jakości? Skorzystanie z gotowych baz

Jak wspomnieliśmy wcześniej, weryfikacja jakości danych nie jest łatwa. Wymaga dużo czasu i może wiązać się z kosztami, dlatego też najlepszą alternatywą dla każdej firmy wydają się być gotowe zestawy danych, pozyskiwane z wiarygodnych i zweryfikowanych źródeł. Nasz serwis pozwoli Ci pozyskiwać sprawdzone, aktualne i wysokiej jakości informacje – Bazydanych24.pl to miejsce, w którym wszystkie gromadzone dane są dokładnie weryfikowane. Dzięki temu są pozbawione błędów i gotowe do natychmiastowego wykorzystania.

Co więcej, w serwisie znajdziesz darmowe bazy danych, jak choćby lista fotoradarów w poszczególnych krajach – Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii i wielu innych. Zawiera nie tylko współrzędne geograficzne, pozwalające na łatwe znalezienie konkretnego fotoradaru, ale również limit prędkości obowiązujący w miejscu, gdzie ten się znajduje. Taki rejestr będzie niezwykle przydatny zarówno dla osób, które wybierają się na wakacje, jak również kierowców zawodowych i firm logistycznych, planujących najbardziej optymalne trasy dostaw. A to tylko jeden z przykładów darmowych baz, które mogą okazać się niezwykle przydatne w kontekście prowadzonych działań biznesowych.

Sprawdź i pozyskuj najlepsze dane!


Udostępnij bazę danych

Newsletter

Czy chcesz być regularnie informowany o nowych bazach danych?


1 Komentarz

Leave a Reply