VAT:

Kto ma dane, ten ma władzę – web scraping w natarciu

Samo posiadanie informacji już nie wystarcza. W dobie skutecznego digital marketingu trzeba ich bowiem zdobyć jak najwięcej. Profesjonalnie przeprowadzony web scraping szybko i bezbłędnie buduje dla Ciebie gigantyczne bazy danych, na których możesz opierać bardzo precyzyjne działania marketingowe: celne kampanie, konkretne zapytania ofertowe, wnikliwe analizy rynku.

Wyjaśniamy, czym jest proces web scarpingu i jak wykorzystuje się tę technologię w tworzeniu baz danych.

Web scraping, czyli…?

Scraping oznacza dokładnie „drapanie”. W kontekście Internetu odnosi się do „wydrapywania” z sieci konkretnych informacji. Proces obejmuje więc techniki: wyszukiwania, wydobywania, strukturyzacji i czyszczenia danych. Z czynnością znajdowania
i zbierania danych w Internecie jesteśmy doskonale oswojeni, nawet, jeśli nie nazywamy jej scrapingiem.

Tymczasem najprostszą wersją web scrapingu byłoby właśnie ręczne wyszukiwanie informacji przez użytkownika i wklejanie ich do tworzonej bazy danych. Jednak termin ten odnosi się zwykle do zautomatyzowanych procesów przeprowadzanych przez boty lub roboty indeksujące, tzw. web scrapery lub pająki. Specjalne skrypty lub programy przeszukują witryny i kopiują określone dane do centralnej bazy danych lub do arkusza kalkulacyjnego. Umożliwia to późniejsze indeksowanie lub przeprowadzanie analiz. Bez względu na skalę i cel poszukiwań (zupełnie prywatny lub stricte biznesowy), metody web scrapingu sprawdzają się zawsze, gdy mamy do czynienia z ogromnymi liczbami danych przeznaczonymi do szybkiego zinterpretowania.

Web scraping pod lupą

Warto wiedzieć, że pod pojęciem web scrapingu kryje się często kilka różnych procesów, które mogą być w informatyce wykorzystywane niezależnie od siebie:

  • web crawling – „chodzenie” po stronach www. Takie spacery uprawiają np. boty Google’a, aby indeksować odwiedzane strony;
  • web parsing – „parsing” czyli „analiza składniowa”. Proces polega na przetwarzaniu obszernych tekstów na krótsze fragmenty;
  • web scraping – wspomniane już pobieranie ze stron www interesujących nas informacji i zapisywanie w odpowiednim pliku.

Dobry web scraper będzie łączył w sobie te 3 funkcje. Obecnie na rynku co raz częściej oferuje się usługi web scrapingu dla klientów komercyjnych i indywidualnych. Większość firm bierze na siebie opracowanie odpowiedniego scrapera, ale oczywiście, są też firmy, które udostępniają narzędzia do samodzielnego stworzenia programu. Na takie rozwiązanie decydują się jednak tylko profesjonalni informatycy.

Web scraping w marketingu

Skoordynowane przeszukiwanie stron www i dokładne sprawdzanie zbiorów pozwala w bardzo krótkim czasie tworzyć precyzyjne bazy danych. Te są z kolei absolutną podstawą nowoczesnego i skutecznego database marketingu.

Ale pamiętaj – jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z pomocy zewnętrznych firm w pozyskaniu leadów, zwróć uwagę na format bazy danych. Powinien być w pełni kompatybilny z oprogramowaniem systemowym lub interfejsem. Ponadto, rekordy powinny być zdobyte całkowicie legalnie. W miarę możliwości warto też ustalić częstotliwość aktualizowania bazy. Już sam wgląd w zmiany trendów jest cennym źródłem marketingowych informacji.

Konkrety – przykładowa baza danych

Bazy danych obejmujące wszystkie nowe firmy założone w wybranym miesiącu/tygodniu w Niemczech to jedne z baz danych, przygotowanych przez nas dzięki procesowi web scrapingu. Co w nich znajdziesz? Listę nowo powstałych przedsiębiorstw wraz z:

• danymi adresowymi,
• nazwiskami dyrektorów zarządzających oraz sugerowaną formą tytułowania każdego z nich,
• przedmiotem działalności gospodarczej danej firmy,
• wysokością i walutą kapitału zakładowego.

Kolekcjonujemy dane w formatach miesięcznym i tygodniowym. Oba formaty są zawsze dostępne i aktualizowane, ale już od Ciebie zależy, z jaką częstotliwością będziesz pobierał przygotowane bazy danych. Web scraping może Ci więc służyć systematycznie lub tylko doraźnie.

Tak aktualne bazy danych są niezastąpione, jeśli chcesz złożyć celne zapytanie ofertowe lub wypromować konkretny program lojalnościowy. Trafne ukierunkowanie relacji B2B znacznie przyśpiesza budowanie wzajemnego zaufania i ustawia Cię
w pozycji świadomego partnera biznesowego.

Web scraping – podsumowanie

Przejrzyste, poprawne bazy danych nasycone szczegółowymi rekordami napędzają skuteczny marketing. Warto powierzyć ich komponowanie profesjonalistom. Zaoszczędzasz czas, unikasz bezsensownych błędów i masz pewność, że proces web scrapingu przebiegał legalnie.

Z właściwie dobranymi leadami przygotujesz: wnikliwe analizy rynkowe, celne kampanie reklamowe i informacyjne, konkretne zapytania biznesowe.

Skorzystaj z usług rzetelnego dostawcy baz danych, odwiedź naszą stronę lub wyślij do nas zapytanie już dziś!

Udostępnij bazę danych

Newsletter

Czy chcesz być regularnie informowany o nowych bazach danych?


Nie ma jeszcze komentarzy

Leave a Reply